Kalendarium 2008

2008-05-11 - 6 timmars långlopp, Kinnekulle Ring
2008-06-14 - 6 timmars långlopp, Ring Knutstorp
2008-07-06 - 6 timmars långlopp, Sturup Raceway
2008-08-24 - 6 timmars långlopp, Falkenberg Motorbana
2008-09-07 - 6 timmars långlopp, Ring Knutstorp
2008-10-04 - 6 timmars långlopp, Sturup Raceway

2008 2007 2006 2005

2008-08-26 Där satt den!
Det var en rolig tävling på Falkenberg. Vi hade varit nere sedan fredagen och testat de nya inställningarna och det visades att de fungerade mycket bra. Vi hade fått en mycket fin instyrning men hade inte allt för mycket däckslitage. Vi räknade med normalt slitage inför söndagen vilket innebär två set framdäck ett set bakdäck. Nu var bara frågan, skulle allt regnet som drog in på lördag ta slut tills på söndag. Resten av teamet kom ner på lördag kväll och den normala proceduren med besiktning och grillning företogs. Denna helg så var det Danne, Tobbe och Henrik som stod för tankning och depåarbete. Kvällen avnjöts med lite grillade burgare och lite skitsnack.



Då var det söndag morgon och solen sken. Verkade inte som det skulle bli något regn alls. Lite synd, några regnskurar skulle inte vara fel. Men det är bara att gilla läget. Eftersom Göran fungerat som raceengineer förra tävlingen och skött det utomordentligt bra så fick han denna rollen även denna gång. Daniel började köra kvalet för att lära sig hitta runt på Falkenberg. Det fungerade bra och efter ett tiotal varv började han komma ner på bra racetider. Vi tog in bilen och bytte däck för att låta Robert sätta en bra kvaltid. Han lyckades komma ner på 52,170. Det räckte till en åttonde plats. Robert trodde att det skulle gå att komma ner under 52 sekunder men vi tyckte inte att det var värt ett försök och valde att spara materialet istället. Lång paus och sen var det dags för tävling.

Starten gick utan problem. Robert lyckades plocka tre placeringar på första varvet och kunde senare komma ända upp till tredjeplats ett tag men sedan började problemen. Först blev snurrad av Primus porschen och lite senare påkörd av den blå BMW:n. Som tur var blev det inga värre skador än lite bucklor här och var. Robert fortsatte i bra tempo och var rejält koncentrerad. Såpass att han inte märkte att det högra fönstret hade lossnat ur sin ram och var öppet. Han hade ungefär 25 minuter kvar på sitt pass så vi lät honom fortsätta. Dags för tankning och fönster tejpning. Killarna skötte tankningen bra och fönstret ordnades snabbt. Nu var det Daniels tur.

Vi hade nu ramlat ner till tionde plats men Daniel körde snabbt upp oss till åttonde där han låg ganska länge. Nu hade det börjat bli mycket safetycar situationer med bilar som kört av banan och diverse olika haverier. Daniel malde på och klättrade upp till sjätteplats då det var dags för ännu ett förarbyte och tankning. Killarna skötte detta utmärkt och vid kontrol av däcken bestämde vi oss för att även byta framdäcken. Bränsle mängden fick justeras något då Daniel tyckte motorn hade bluddrat lite på det sista varvet. Då var det Joakims tur.

Joakim körde på och höll en sjundeplats. Enda observationen var att det var lite inexakta lägen i växelspaken. Det visade sig sedan att en bustning i växellänkaget hade gått sönder. Växlingarna gick bra ändå och bilen fungerade bra. Enda incidenten var ett besök i sandfållan i den snabba högern på baksidan. Joakim missade spåret med någon meter och därute var det fullt med sand och gummirester så han fortsatte rakt fram. Som tur var så funktionärerna snabbt framme och drog loss honom. Hela bilen var full av sand och Joakim gjorde sitt bästa för att skaka av sig den utanför spåret men det lyckades så där. Efter tre-fyra varv hade han fått bort sanden från däcken och började åka i racetempo igen. Vi hade nu sjunkit till åttonde plats. Sista tankningen och förarbytet. Killarna skötte det kanon bra och hann även med att kolla oljan och tvätta rutan. Sista passet fick Daniel ta.

Det blev ett långt pass. Inga incidenter och väldigt lite safetycar. När det blev safetycar precis innan slutet ropade Daniel på radion att han var mycket trött och att det var tur att han fick vila lite. Vi hade nu återtagit sjunde platsen och ett tag såg det ut som vi skulle kunna komma upp på sjätte då Team Surprise var inne i depån en massa gånger. Men sedan fick de upp farten igen och vi kunde bara bevaka sjunde platsen från Team Ullared som låg ett par varv bakom.

Daniel var riktigt trött efter sista passet men glad att vi hade haft en såpass problem fri tävling som hade haft. Alla hade skött sig bra och det var bara lite små incidenter under dagen. Vi har nu tagit oss in på top tio i serietabellen och där tänker vi stanna resten av året. Nu ser vi fram emot Knutstorp och hoppas på ännu en bra tävling där. Stort tack till alla våra sponsorer och speciellt till GPI som gör det möjligt för oss att tävla i ERC.

2008-08-22 20:32 Fredags testet avslutat
Då var fredagens test avslutat och det måste sägas att det har det gick riktigt bra. Målsättningen var att kolla om de nya stötdämpar inställningar och framvagns renovering gett det resultat som vi önskade. Bilen fungerade perfekt och att köra har på Falkenberg med den nya fina asfalten är ett rent nöjenöje. Bilen fungerar utomordentligt bra här och Robert kapade fyra tiodelar på föra årets kvaltid som gav oss en sjunde plats. Det skall sägas att han gjorde detta med rejält slitna däck och en fulltankad bil att jämföra med spliter nya däck och nätan tom bil förra året. Känns mycket bra. Sedan så passade vi på att ha sönder generator konsolen idag istället för på söndag. Den var snabbt fixat efter ett tips från Team power killarna om en bra mekanisk verkstad som hjälpte oss fixa den. Nu är allt redo för söndagen. Skall bli riktigt kul!!



2008-08-19 Falkenberg, Here we come!
Då var det dags för Ercup på Falkenberg, sveriges roligaste bana, tycker vi alla fall. Sommaren har spenderats med en hel del service sedan Sturup. Våra problem med styrservo och brommsar har åtgärdats. En helt ny sättning på stötdämpare fram och renoverad framvagn har även gjorts. Efter att ha sett hur hårt den nya asfalten på Falkenberg var mot stcc bilarna så har vi ansträngt oss mycket för att hitta en snäll setup för att i alla fall klara sig på två set framdäck. Som tur är så verkar det ju inte bli särskilt varmt till helgen och kanske till och med lite regn. Ett nytt aeropack har också tagits fram. Mycket tid har lagts på att minimera drag då det går rätt fort på Falkenberg. För Daniel så blir det debuten på Falkenberg och det är något som han verkligen sett fram emot och speciellt efter han fick köra i 7 minuter på Knutstorp innan lamellen gick sönder.

Tidschema Söndag 2008-08-24

ERC Sekretariatet öppnar 07.00
ERC Besiktning kl 07.00 – 08.15
ERC Förarsammanträde 08.15 Speakertornet
ERC Start kval/test 09.00 – 09.50
SSK - KLASSER
ERC Line Up 11.20
ERC urkörning till startplatta 11.40
ERC start 11.50
ERC mål 17.50

Copyright 2008 Ciceron Motorsport