Kalendarium 2008

2008-05-11 - 6 timmars långlopp, Kinnekulle Ring
2008-06-14 - 6 timmars långlopp, Ring Knutstorp
2008-07-06 - 6 timmars långlopp, Sturup Raceway
2008-08-24 - 6 timmars långlopp, Falkenberg Motorbana
2008-09-07 - 6 timmars långlopp, Ring Knutstorp
2008-10-04 - 6 timmars långlopp, Sturup Raceway

2008 2007 2006 2005

2008-10-06 Trippel Sjua för Ciceron Motorsport!

Efter ännu en sjunde plats på Knutstorp och en tävling där vi hade klarat ett helt race utan att köra sönder något så kände vi oss rätt nöjda. När vi väl var hemma i garaget så upptäckte vi att det inte hade varit en så felfri tävling som vi hade trott. En drivaxel damask hade gått sönder och det rörde sig nog om minuter tills knuten hade skurit. Sedan upptäcktes också lite kylvätska på skyddsplåten under motorn. Vi kunde inte hitta några läckage när vi provkörde i garaget så vi fick tar ner kylet och provtrycka det. Mycket riktigt så läckte det om än väldigt lite. Tyvärr så hade det gått sönder på ett sånt sätt att det inte gick att laga så vi fick bygga ett nytt. Lite surt men ändå skönt att det höll ihop hela tävlingen. Vi låg nu på sjunde plats i totalen en poäng efter GTM. Målsättningen var därför klar inför Sturup. Att gå om GTM i totalen och bli bästa framhjulsdrivna bilen.

Fredagen bestod av tältbygge och grillning. Vi passade även på att köra sönder avgasröret på lastbilen på vägen ner så det blev en lite bullrigare resa än normalt. Göran dök upp vid femtiden så vi kunde sätta upp tältet och göra upp strategin inför tävlingen. Vi hoppades som vanligt på regn men det verkade som det skulle bli som förra gången på Sturup, fuktigt på träningen och sedan torrt på tävlingen. Vi hade därför satt en torr inställning på bilen. Henrik, Erik, och Daniel dök upp vid elvatiden. Tar en stund att köra ner från Stockholm.



Vi fick en lugn morgon. Vi hade nya bromsbelägg runt om så vi fick spendera ett antal varv för att få bromsarna att ta som det skall. Eftersom det var rätt kallt så tog det lite tid att få upp värmen i däcken. Vi bestämde oss också för att behålla den hårdare sättningen på bilen trots att det hoppade lite på en del ställen. Vi bytte över till Robert för att försöka få till ett bra kvalvarv. Det gick inget vidare då bilen inte fungerade så bra i fukten med torrsättning. Han lyckades ta en nionde plats. Då vi altid haft problem med att få bilen att fungera bra i de tajta kurvorna på Sturup. I första sektorn så hade vi tredje snabbaste tiden totalt men vi förlorade allt på baksidan. Vi har prövat många olika inställningar för att få det att fungera där men inte hittat något magiskt recept. Vi fick nöja oss med nionde start position.



Robert fick ta starten. Det gick bra. Inga incidenter och hans pass flöt på bra. Vi fick ett litet tips om att bromsljuset hade gått sönder. Med 25 minuter kvar av Roberts pass så bestämde vi oss att låta honom fortsätta tills det var dags för tankning. Som tur var så märkte inte tävlingsledingen något så vi klarade oss utan straff. Det tog tyvärr lite tid att laga det. Mikroswitchen hade hängt upp sig och sedan hade automat säkringen också gått sönder. Efter lite pillande fick vi igång det. Det tog 14 minuter inklusive förarbyte och tankning. Vi kom ut på sjuttondeplats. GTM låg på åttonde så nu fick vi lägga på ett kol om vi skulle komma om dem.

Daniel skötte sig bra. Tyckte bilen fungerade fint och tyckte det var roligt att köra. Låter bra. Tyvärr så fick GTM bryta med växellådsproblem så vi fick aldrig möjlighet att köra ifatt dem. Efter ett fullt stint bytte vi över till Joakim och bytte framdäck. Joakim körde på och hade en del roliga fajter. Hans största problem var att fönster listen på förardörren lossnade och ramlade ner bland pedalerna. Joakim lyckades få tag på den och klämma fast den mellan en bränsle ledning och karossen. Hoppas den sitter kvar till mitt stint är klart.



Med lite tur och bra planering från Göran i depån så fick vi till sista förarbytet och tankning på safteycar. Vi fick även byta både fram och bakdäck. Killarna gjorde ett jättebra jobb och hann med tankning, förarbyte och att byta fyra däck på bara 4 minuter 18 sekunder. Mycket bra. Bara för Daniel att köra i mål. Inför sista stinten så hade han fått medium däck både fram och bak och det fungerade kanonfint rapporterade han. Vi låg nu på nionde plats men lyckades klättra ytterligare två placeringar under sista stintet. Så det blev ännu en sjundeplats vilket resulterade i en total femteplats och bästa framhjulsdrivna bilen i serien med bara BMW:arna och Penta framför oss.

Vår bästa säsong sen vi började köra i ERCupen. Känns jättekul att det börjat fungera för oss med S40:n. Alla var jätteglada att vi fick avsluta positivt i år också. Stort tack till Lena som fixade lasagne till oss idag. Det smakade bra. Nu är det väl bara 6 månader tills nästa race.



2008-10-02 Säsongsfinalen står för dörren!

Då var det dags för säsongsfinalen i ERCupen. Inför sista tävling så kommer vi välrustade med en bil i bra skick och ett vältränat depåteam. Till råga på allt så verkar det som att det skall bli regn vilket spelar oss rakt i händerna. Efter två sjundeplatser på raken så ligger vi sjua totalt med endast en framhjulsdriven bil före oss. Vi siktar på att komma om dem i totalen och ta en sjätteplats totalt.

Starten går 10:50 och klicka här för live tidtagning...

Copyright 2008 Ciceron Motorsport