Bilen

Volvo S40 Superproduction

Klicka på de markerade fälten på bilen för ytterligare information.



HjulupphängningarDäckBränslesystemCockpitDrivlinaKarosseriKarosseriKarosseri
Förarutrymmet är byggt kring förarens komfort och säkerhet. All utrustning som inte behövs är borttagen. Förarplatsen är flyttad bakåt för att göra viktfördelningen bättre. Stolen som föraren sitter i är en så kallad säkerhetsstol. Den har ett hårt yttre skal som skyddar mot yttre påverkan vid eventuell olycka. Föraren spänns fast med ett tre tum brett sexpunktsbälte.

Även pedalstället är modifierat. Bromsen är hydraulisk med inbyggd bias inställning utan servo och ABS. Kopplingen är från Sachs med något modifierat Volvo urtrampningslager. är från Sachs med något modifierat Volvo urtrampningslager.

Instrumentpanelen domineras av en varvräknare från Stack. Denna har en digital display med information om oljetryck och temperatur, vattentemperatur, bränsletryck, laddning, varvtider. Externa varningslampor och växelindikator sitter runt displayen. Vindrutetorkare och blinkersreglage är original.

På mittkonsolen sitter reglage för bensinpumpar ett och två samt fläkt och elektriska styrservon. Huvudströmbrytare och startknapp nere till vänster. Den röda ratten justerar bromsverkan, mer fram eller mer bak. Denna kompletteras med en tryckreduceringventil till bakbromsen. För att spara tid vid elfel används trycksäkringar istället för vanliga fordonssäkringar. Detta är de åtta svarta knapparna i mitten av konsolen. Växelreglaget är original för Volvo M56 växellåda. I bakgrunden syns delar utav störtburen. Störtburen är helt integrerad och är gjord av KBT.
Copyright 2008 Ciceron Motorsport