Bilen

Volvo S40 Superproduction

Klicka på de markerade fälten på bilen för ytterligare information.



HjulupphängningarDäckBränslesystemCockpitDrivlinaKarosseriKarosseriKarosseri
Motorn är en fyrcylindrig två liters maskin. Reglementet i ERC tillåter en motor volym på max 2000 cc med fyrventilsteknik. Utöver denna begränsning så får inte turbo eller kompressor användas. Motorn måste vara monterad i orginal position och torpedvägen får inte modifieras. Toppen är modifierad och kammarna är enligt gamla JTCC reglmentet. Utöver detta så är även grenröret modifierat och kompleteras med ett 2,5 tums avgassystem med racekatalysator. Oljetråget modifierat med en oljefälla.

Insuget är orginal med enkel throttle men luftbox och luftfilter är ändrat för att få bättre luftflöde in till toppen. Vattenkylet är orginal och kompleteras med ett treraders oljekyl. Generatorfästet är ändrat för att flytta vikten neråt. Tändstiften är hårda racingstift. Kabelhärvan är specialgjord och styrsystemet är specialbyggt för denna bil.

Våxellådan är en femväxlad dogringlåda från Tractive med differentialspärr anpassad för M56 växellådshuset. Denna växellåda byggdes från början för S60 challenge bilarna och har därför testats utförligt. En sachs koppling och ett lättat svänghjul överför kraften till växellådan. Orginal drivaxlar används den högra något modifierad.
Copyright 2008 Ciceron Motorsport