Sachs

Efter vårt haveri på Ring Knutstorp blev vi alla lite förbluffade över vad som hade hänt. Lamellen på vår Sachs 184 mm koppling hade släppt alla stift som håller navet på plats. Vi kontaktade Kent på Motordesign som vi köpt koppling av för att se om de hade haft något liknande haveri på någon av de rallycross bilar som de håller på med. Men det var inget de kände igen. Tydligen så är det flera av rallycross bilarna som använder denna koppling och de har ju uppemot 300 hästar och klarar att kliva av kopplingen på maxvarv vid starten. Underligt. Efter ytterligare lite ringande till en av Roberts kontakter på Sachs i tyskland kom vi fram till att vi skulle skicka ner grejerna så skulle de försöka ta reda på vad som hade hänt. Några veckor senare fick vi svar. Friktionsplattan hade slagit sig och vibrationerna som sedan uppstått hade sakta lossat stiften pga anläggningsytan blev sned. Anledningen till att den hade slagit sig var att det hade varit för kraftig värmeutveckling på slitage ytan. Antagligen har detta skett vid ett av förra årets växellådshaverier. Slaget var dock så litet att när vi mätte upp kopplingen efter detta haveri så hade vi missat det. Men efter ytterligare 20 timmars driftid så gick det sönder. Ibland så är det inte mycket som behövs för att man skall bryta ett race. Sachs är dock ett bra företag och därför så har de gjort en special lamell med 8 mm pins istället för 6 mm till oss. Vi fick även en helt ny komplett koppling utan kostnad av dom. Mycket generöst tyckte vi. Ibland betalar det sig att hålla på att ringa och skicka grejer.




Copyright 2008 Ciceron Motorsport